014 – Rasmus Kellerman

Photo by Beata Cervin for popmani.se

a love letter to a musician

Heute ist Heiligabend. Der 24.12. fällt in diesem Jahr auf einen Montag. Ich habe lang überlegt, ob ich an diesem Tag noch ein Feature schreibe oder mich schon in die Weihnachtsferien verabschiede. Doch als die Playlist von Rasmus Kellerman in meinem Postfach landete, war klar, dass diese perfekt für den Jahresabschluss und als kleines Weihnachtsgeschenk an mich und euch ist.

Der Schwede Rasmus Kellerman ist ein Mann, der mich schon mein halbes Leben lang begleitet. Sein musikalisches Projekt „Tiger Lou“, was irgendwo zwischen New Wave, Indie-Rock und Singer-Songwriter-Pop die Grenzen verschwimmen lässt, hat mich durch alle Höhen und Tiefen meiner Jugend und frühen Zwanziger getragen. Herzschmerz, Heimweh, Trauer, Freude, Hals-über-Kopf-verliebt-sein - Rasmus war dabei. Auch heute laufen „Is My Head Still On“ oder „The Loyal“ immer mal wieder über meine Kopfhörer, wecken Erinnerungen und Gefühle und klingen dabei, obwohl schon über 10 Jahre alt, so frisch wie an dem Tag, an dem ich sie zum ersten Mal in der Hand hatte. Wie macht er das nur?

2008 erschien das damals vorerst letzte Album „A Partial Print“ und 2009 verkündete die Band eine Pause einlegen zu wollen. Ein harter Tag. Sieben lange Jahre später meldete sich Rasmus mit „The Wound Dresser“ zurück. Auch wenn die Platte für mich nicht mehr ganz an die frühen Tiger Lou Zeiten anknüpfen konnte, war es doch toll, ihn und seine Band wieder auf der Bühne zu sehen.

Ich bin sehr dankbar für diesen Musiker und seine Musik, die quasi den Soundtrack zu meiner Jungend stellt und umso stolzer macht es mich, dass er bereit war, eine Miserable Monday Playlist mit seinen 10 traurigsten Lieblingssongs zu kuratieren. - Martin

DIE LISTE 

Was Rasmus sagt:

1. Where We’re Going – Hans Zimmer

I saw Interstellar at the cinema, shortly after having become a father, and was totally gutted by the beauty of the story, the visuals and the music. Hans Zimmer is my Beethoven, and this is his 5th.

2. Avalyn II – Slowdive

The song that showed me (when I was like 11) that two chords is all you need. If you haven’t heard it, please buy/download the Gregg Araki movie Nowhere, where it’s featured in the opening sequence. By far, the best masturbation scene I have ever seen.

3. Revenge feat. The Flaming Lips – Danger Mouse & Sparklehorse

A melancholic masterpiece, enhanced by the way too early death of Mark Linkous. 

“No you can't hide what you intend, it glows in the dark …” – I just love that. 

4. Fourth of July – Sufjan Stevens

Sufjan alyways struck me as an artist with too many ideas, and too many talents. I could never zone in on him. But the Carrie & Lowell album is a Jedi sniper kind of album. And this song, about the death of his mother, is the high point.

5. Smoke Signals – Phoebe Bridgers

“How Soon Is Now, in an 80s Sedan”, what more could you possibly need.

6. Drop – Red House Painters

I once spoke to a heavenly creature on the phone, for 11 hours straight. Ocean Beach was on repeat the entire time and every time Drop played, I fell quiet for a few minutes. Probably exhausted.

7. My Morphine – Gillian Welch

I first heard this song on a compliation from the magazine Uncut. It sounded like nothing I had ever heard before, and to this day, it’s still as unique. What a truly amazing duo Gillian Welch and David Rawlings creates.

8. Roads – Portishead

Speaking of unique, Dummy came out in 1994. It sounds barely five minutes old to my ears and I consider it the greatest debut album of all time, with Roads being a pivotal moment. 

9. Cold – The Cure

Growing up with older siblings who loved The Cure was the greatest thing about growing up. Pornography, The Head on The Door and Disintegration shaped my melodic antics more than anything.

10. Together We Will Live Forever – Clint Mansell

The closing track from The Fountain is the perfect closing track for this miserable Monday.