(VÖ: 29.01.21 / City Slang)
[social_icons_group id="4970"]
Auf das Feature mit Anna B Savage habe ich mich sehr gefreut. Mit “A Common Turn” hat sie ein fantastisches Erstlingswerk veröffentlicht, was bei mir wochenlang hoch und runter lief und mich so oft wie kaum ein anderes sprachlos zurückgelassen hat.
Düster, stark und zugleich unglaublich verletzlich zeigt sich die junge Londoner Musikerin auf dieser Platte. Es geht um die großen Themen: existenzielle Angst, toxische Männlichkeit, das Finden der eigenen Sexualität - und dabei immer um die tiefen ihrer Gedankenwelt. Näher kann man einer Künstlerin nicht kommen. Savages Stimme ist fesselnd, mal fast flüsternd, mal so kraftvoll wie einst Nina Simone. Sie zieht die Hörer förmlich in die Songs hinein und macht sie zu Protagonisten ihrer Geschichte.
Produziert wurde das Album von William Doyle, bekannt unter seinem Künstlernamen East India Youth. Savage kontaktierte William Doyle, nachdem sie seinen Social-Media-Post gesehen hatte, in dem er Künstler aufforderte, ihn für Produktionen anzuschreiben. Von ihrem ersten Treffen an produzierte William die Demos, die Anna ihm brachte, ehrgeizig und eleganten zu der wunderschönen Platte, die sie zu einem bestimmten Zeitpunkt eigentlich für unvollendbar gehalten hatte.
Als Team haben sie ein Album gemacht, bei dem es, in Savages Worten, "um Lernen, Anpassen, Wachsen, Ernsthaftigkeit und den Versuch geht, wirklich f***ing hard zu sein."
22.10.21 – Hamburg – Molotow
28.10.21 – Berlin – Kantine am Berghain
DIE LISTE
Die traurigsten Lieblingssongs von Anna B Savage.
Chet Baker - I Get Along Without You Very Well
Devastating attempt to steel oneself. I call bullshit (as does Chet by the end, just about)
LCD Soundsystem - Someone Great
The ache of grief, the dichotomies of human relationships, the cruelness of the world not stopping with grief, all set to an absolute banger. A true rollercoaster.
Björk - Hyper-Ballad
So much of the pain in this song is the chasm between the way the narrator feels, and the way she presents herself to the addressee. Devastating embodiment of how we hide turmoil from those we love, in an attempt to protect them.
Owen Pallett - The Passions
The slippery strings in this song do things to me. Sliding between tones, ‘resolving’ almost but never quite cleanly. The tensions in this song are palpable in music, arrangement and lyrics. I love how open this song is, not a classic of Owen’s music.
Solange - Cranes In The Sky
This whole album showcased how little I could ever know about how it felt to be a black woman. This song chimed with me greatly: a list of ways one’s attempted to get rid of some negative emotion. But the beat just keeps on going, uninterrupted. An ominous and gorgeous song.
Mitski - Nobody
Mitski is a master of songs bursting with longing, and this is no exception. A gutting song under the guise of a banger - absolutely love.
Nick Drake - River Man
The string arrangement really makes this song fly. A strange, knotty song. I’m not sure I know anything about it, really. The more I listen the less I understand, but I feel the ache.
Martha Wainwright - Bloody Mother Fucking Asshole
God, this song hurts. Famously about her father, the line “I will not pretend / I will not put on a smile / I will not say I’m alright for you… When all I wanted was to be good” hits different. Amazing family with multiple exorcisms in song. Martha almost spits her way to the end of this - an amazing vocal performance.
Ariana Grande - Better Off
For an album that had so much empowerment and glee on it, this song floored me with it’s melancholy and resign.
Billie Holiday - Strange Fruit
This song and this particular performance. The compounded pain of the subject matter (it’s about the lynchings in America and overt pervasive racism) and Billie Holliday’s performance and story is almost too much. The most powerful song.