111 – Saint Sister

Saint_Sister_2_credit_ Ellius_Grace

[social_icons_group id="5083"]

Saint Sister ist die Band um die Musikerinnen Morgan MacIntyre und Gemma Doherty. Beide kommen eigentlich aus Nordirland – MacIntyre aus Belfast, Gemma Doherty aus Derry – haben sich 2014 aber in Dublin kennengelernt und entschieden in der Stadt zu bleiben und gemeinsam Musik zu machen. 2018 erschien ihr Debütalbum „Shape of Silence", was von der Kritik hoch gelobt wurde und dessen ruhiger Elektropop-Sound und die Einflüsse von keltischer Harfenmusik und klassischem Folk Nominierungen für den Choice Music Prize und den Northern Irish Music Prize brachte.

Am 25.06. veröffentlichen Saint Sister nun den Nachfolger. Auf „Where I Should End“ haben sich die beiden Musikerinnen selbst herausgefordert, einen unverwechselbaren Wandel in ihrem Sound zu kreieren und bauten auf ihren bereits reichhaltigen, atmosphärischen Melodien auf, um abwechslungsreiche und resonante Klanglandschaften zu erschaffen. Durch die Kombination von Synthesizern und Drumcomputern mit Harfe, Streichern, Klavier und anderen Live-Band-Komponenten eröffnet die Platte neue klangliche Wege für Saint Sister.

Die aktuelle Single "Manchester Air" wurde in den Wochen vor dem Referendum von 2018 über den achten Zusatzartikel in Irland geschrieben, der effektiv ein Verbot von Abtreibungen in der Republik bedeutete. Bis zu seiner Aufhebung durch eine historische, erdrutschartige Mehrheit hatte das Gesetz Generationen von irischen Frauen dazu gezwungen, auf das britische Festland zu reisen, um Abtreibungsdienste in Anspruch zu nehmen. 
Inspiriert von der irischen Pro-Choice-Bewegung, spiegelt der Song die Reise eines jungen Paares nach Manchester wider, das mit einer unerwarteten Schwangerschaft konfrontiert wird. Mit einem ätherischen Acappella-Intro baut sich der Song zu einer eindringlichen Folk-Melodie auf, die diese zeitraubenden Reisen reflektiert, wie MacIntyre erklärt: “(It) harks back to the old Irish ballads of leaving home, the constant tramp of the Irish across the water”. 

 

 

DIE LISTE 

Die traurigsten Lieblingssongs von Saint Sister.

 

Joni Mitchell - The Last Time I Saw Richard

I remember the first time I heard this song. It was the last track on a mix CD that one of my oldest friends had made me. It started playing just as I was parking up. I sat in the car in the dark waiting for it to play out and sat a while longer after it had finished. It was my first introduction to Joni and I was head over heels.

Julia Jacklin - Comfort
The most perfect breakup song that ever existed. It’s so simple and so sad and yet there is hope in there if you look hard enough.

Joan Armatrading - Weakness in Me
It’s the mixture of the blanketing sadness in her voice and the full feeling of love in those words. You can hear her heart is breaking for something but reeling for something else in the same breath. ‘But I need to see you. And I mean to hold you, tightly.’

Joan Baez - Diamonds and rust
So many of the lines in this song absolutely kill me. ‘My poetry was lousy you said. Where are you calling from? A booth in the midwest.’ There’s so much love, so much disdain.

FKA Twigs - Cellophane
The vocal delivery in this is pure magic. I love the way she uses her breath to fuck with her tone.

Self Esteem - I do this all the time
I don’t know if this is a sad and serious song or an uplifting one. I think it depends on the day and the head and if you’ve already had a good cry. I think she’s written one of the best lines in any song ever - ’One day I would love to tell you how the best night of your life was the absolute worst of mine.’

Amanda Palmer - Voicemail for Jill
I’ve only been able to listen to this song 3 times. Each time I cried and swore I’d never do it again.

Martha Wainright - Bloody Mother Fucking Asshole
This is a good song for all the angry, sad womxn in the world, of which I count myself one.

Cigarettes After Sex - Nothing’s gonna hurt you baby
I’m not 100% sure if this is supposed to be a sad song but it always makes me sad. I think it’s something about how big and empty the promise ‘nothing’s gonna hurt you’ feels. I always imagine whoever they’re singing to is about to get hurt.

Angel Olsen - Unfucktheworld
That last line. ‘I am the only one now’. Fuck me.